скачать PDF
Authors : 1. G. N. Ismagilova,
PhD (Economics), Seniour Lecturer
Institute of Economics, Management and Law (Kazan)
Some features of formation of consumer demand theory in the knowledge and information economy
The article defines the notion apparatus of the consumer demand theory under the new conditions forming in the economy of knowledge and information. The author views the problems of indefinites and risks in the market economy in the aspect of their influence on consumer behavior and decision-making in purchasing goods and services. The process of demand formation for durable goods is studied.
Keywords :
consumer demand, goods quality, usability, information asymmetry, knowledge economy, durable goods
Bibliography :
1. Akerlof George A. The Market for «Lemons»: Quality Uncertainty and the Market Mechanism // Quarterly Journal of Economics. – 1970. – 84(3). – P. 488–500.
2. Исмагилова Г.Н., Сафиуллин Н.З. Потребительское поведение и качество товаров в экономике, основанной на знаниях // Вестник Казанского государственного аграрного университета. – 2009. – № 4.
3. Вехи экономической мысли. Теория потребительского поведения и спроса / под ред. В.М. Гальперина. – СПб.: Экономическая школа, 2000. Т. 1. – 380 с.
4. Найт Ф.Х. Риск, неопределенность и прибыль: пер. с англ. – М.: Дело, 2003. – 360 с.
5. Сафиуллин Н.З. Многомерный рынок: теория и методология. – Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2002. – 214 с.
6. Сафиуллин Л.Н., Улесов Д.В. Эволюция категории «информация» в рамках экономической науки // Экономические науки. – 2007. – № 9.
7. Stiglitz Joseph E. Economics of the public sector. – New York, London, Norton, 1986. – 599 р.
Citation :
Type of article : The scientific article
Date of receipt of the article :
15.10.2010
Date of adoption of the print :
25.01.2011
Date of online accommodation :
24.06.2016