по-русски

Actual Problems of
Economics and Law

 

16+

 

DOI: 10.21202/1993-047X.05.2011.4.175-180

скачать PDF

Authors :
1. L. V. Lapitskaya, PhD (Economics), Associate Professor
Ulyanovsk State University

2. A. V. Lapitskiy, post-graduate student
Ulyanovsk State University



Improvement of macro-analysis of the external environment for the company


Any organization should be actually exchange with the external environment, thus providing the possibility of its survival and development. In the firm basis for making many important decisions is a macro-analysis. The article suggested that the definition of «macro-analysis» and the stages (algorithm) of its carrying out, clarify the wording of the definitions of the «SWOT-analysis», «PEST-analysis.»

 


Keywords :

 marketing (external) environment, macro-environment, SWOT-analysis, PEST-analysis, macro-analysis, stages of macro-analysis


Bibliography :

1. Котлер Ф. Маркетинг Менеджмент. – СПб.: Питер Кон,1999. – 896 с.
2. Маркетинговая концепция / В.В. Шведенко, А.И. Тяжов, А.В. Керпелева, Н.Г. Николаев и др. – Киев, 1998. – 117 с.
3. Чуйкин А.М. Основы менеджмента. – Киев, 1996. – 106 с.
4. Маркетинг: принципы и технология маркетинга в свободной рыночной системе / К. Ховард, Н.Д. Эриашвили, Б.А. Соловьев, Ю.А. Цыпкин. – М., 1998. – 254 с.
5. Альтшулер И.Г. Стратегическое управление на основе маркетингового анализа. Инструменты, проблемы, ситуации. – М.: Вершина, 2006. – 232 с.
6. Ансофф И. Стратегическое управление. – М.: Экономика, 1989. – 480 с.
7. Баранчеев В.П. Стратегический менеджмент: учеб. пособие. – М.: Монография, 2007. – 87 с.
8. Виханский О.С. Стратегическое управление. – 2-е изд. – М.: Гардарики, 2003. – 296 с.
9. Гайдаенко Т.А. Маркетинговое управление. – 3-е изд. – М.: Эксмо, 2008. – 512 с.
10. Ламбен Ж.Ж. Стратегический маркетинг: Европейская перспектива: пер. с франц. – СПб.: Наука, 1996. – 589 с.
11. Маркова В.Д., Кузнецова С.А. Стратегический менеджмент: курс лекций. – М.: ИНФРА-М, 2003. – 288 с.
12. Парахина В.Н., Максименко Л.С., Панасенко С.В. Стратегический менеджмент: учебник. – М.: КноРус, 2008. – 496 с.
13. Петров А.Н. Стратегический менеджмент: учебник для вузов. – СПб.: Питер, 2005. – 496 с.
14. Попов С.А. Стратегическое управление. – М.: Инфра-М, 2000. – 322 с.
15. Фатхутдинов Р.А. Стратегический менеджмент. – 7-е изд. – М.: Дело, 2005. – 448 с.
16. Вороной А., Манько П. Разрабатываем план маркетинга: SWOT-анализ // Маркетинговые исследования. – 2008. – №3. – С. 3–8.
17. Беляевский И.К. Маркетинговое исследование. – М., 2004. – 414 с.
18. Сооляттэ А.Ю. Курс «Управление проектами». – М., 2005. – 120 с.
19. Чуб Б.А. Концепция стратегического управления General Electric / McKinsey // Курс лекций по дисциплине «Стратегический менеджмент организации». –URL: http://www.iteam.ru/articles.php?pid=1&tid=2&sid=16&id=452
20. Чупрова Д.Б. Механизмы адаптации предприятий к условиям внешней среды // Вестник СевКавГТУ. Сер. «Гуманитарные науки». – 2004. – №1(11). – С. 1–8.
 


Citation :
Type of article : The scientific article

Date of receipt of the article :
13.09.2011

Date of adoption of the print :
27.10.2011

Date of online accommodation :
24.06.2016