in English

Актуальные проблемы
экономики и права

 

16+

 

DOI: 10.21202/1993-047X.15.2021.1.106-134

скачать PDF

Авторы :
1. Кори Мэтьюз, кандидат на получение степени юриста в 2021 г.
Школа права Фордемского университета



Использование гибридного критерия ценных бумаг для борьбы с финансовыми пирамидами


Цель: изучение гибридного критерия ценных бумаг для борьбы с финансовыми пирамидами.


Методы: диалектический подход к познанию социальных явлений, позволяющий проанализировать их в историческом развитии и функционировании в контексте совокупности объективных и субъективных факторов, который определил выбор следующих методов исследования: формально-логический, сравнительно-правовой и социологический.


Результаты: в работе исследуется федеральное законодательство в области ценных бумаг в качестве инструмента для противодействия и регулирования незаконных финансовых пирамид. Пирамиды являются одним из самых распространенных способов обмана потребителей в США, их жертвами ежегодно становятся тысячи людей. С развитием Интернета и социальных сетей создателям пирамид стало еще легче контактировать с потенциальными участниками, среди которых часто оказываются наиболее уязвимые слои населения. Федеральные законы в области ценных бумаг доказали свою эффективность в качестве мощного инструмента борьбы с пирамидными схемами. Однако критерий, используемый федеральными судами для выявления ценных бумаг в деятельности пирамиды, порождает противоречивость и непоследовательность в правоприменении. В работе федеральным судам предлагается при подозрении на финансовую пирамиду применять гибридный критерий, включающий аспекты анализа на рисковый капитал. Тем самым суды получат эффективный инструмент борьбы с финансовыми пирамидами и смогут более четко разграничить незаконные пирамидные схемы и законные предприятия.


Научная новизна: в работе обосновано, что острота проблемы пирамидного мошенничества в мире не снижается. Несмотря на значительные усилия государства, мошенники продолжают регулярно организовывать все новые пирамидные схемы. Именно от таких обманных схем и должны защищать федеральные законы о ценных бумагах. Однако, непоследовательно применяя критерий Хауи, суды продолжают создавать ничем не обоснованные прецеденты, выводя пирамидные схемы из сферы действия федерального законодательства о ценных бумагах под предлогом невыполнения условия о личных усилиях инвесторов. В данной работе показано, что федеральные суды должны обращать внимание не на роли дистрибьюторов в пирамидных схемах, а на степень контроля, которую инвесторы получают в результате своего участия в схеме.


Практическая значимость: основные положения и выводы статьи могут быть использованы в научной, педагогической и правоприменительной деятельности при рассмотрении вопросов, связанных с применением гибридного критерия ценных бумаг для борьбы с финансовыми пирамидами.


Ключевые слова :

гибридный критерий; ценные бумаги; противодействие преступности; правонарушение; финансовые пирамиды; мошенничество


Cписок литературы :

1. Neuffer E. 'Airplane': High-Stakes Chain Letter, N.Y. Times, 1987, Apr. 7, available at: https://www.nytimes.com/1987/04/07/nyregion/airplane-high-stakes-chain-letter.html [https://perma.cc/XTW6-6HG2]
2. Kilman L. Newest Illegal Pyramid Scheme Going Up and Up, but Not Away, AP News, 1987, Mar. 23, available at: https://apnews.com/7894d03521da555b7ea45e6f78323fbb [https://perma.cc/73PM-4WA2].
3. Enscoe D. Pyramid Scheme Takes Off, Thousands Invest in "Plane Game", Sun Sentinel, 1987, Mar. 26, available at: https://www.sun-sentinel.com/news/fl-xpm-1987-03-26-8701190859-story.html [https://perma.cc/N4V4-RYH9].
4. Ceresney A., Dir., Div. of Enft, Sec. &Exch. Comm'n, Address at UIC-SEC Joint Symposium to Raise Public Awareness: Combating Pyramid Schemes and Affinity Frauds Opening Remarks, 2016, Mar. 2, available at: https://www.sec.gov/news/speech/ceresney-remarks-joint-symposium-raise-public-awareness-03022016.html [https://perma.cc/VU6Q-3H6Y].
5. Babener J. A. Network Marketing and the Law, Or. St. B. Bull., 1997, May, pp. 23, 24.

6. Walsh J., Note "Tis the Time's Plague When Madmen Lead the Blind": How the IRS Can Prevent Pyramid-Scheme Formation (and Why It Should), Case W. Res. L. Rev., 2016, No. 67, pp. 577, 585.
7. Valentine D. A. Former Gen. Counsel, Fed. Trade Comm'n, Address at the International Monetary Funds Seminar on Current Legal Issues Affecting Central Banks, 1998, May 13, available at: https://www.ftc.gov/public-statements/1998/05/pyramid-schemes [https://perma.cc/53DK-34VQ].
8. Birdwell Z. S. The Key Elements for Developing a Securities Market to Drive Economic Growth: A Roadmap for Emerging Markets, Ga. J. Int'l&Comp. L., 2011, No. 39, pp. 535, 561.
9. Epstein A. Multi-level Marketing and Its Brethren: The Legal and Regulatory Environment in the Down Economy, Atlantic L.J., 2010, No. 12, pp. 91, 104.
10. Investor Protection Guide: Pyramid Scheme, Legal Info. Inst., available at: https://www.law.cornell.edu/wex/investor_protection_guide_pyramid_scheme [https://perma.cc/A4DX-7EXU] (access date: 17.03.2020).
11. Clinton D. Howie, Is It a Pyramid Scheme?: Multilevel Marketing and Louisiana's "New" Anti-pyramid Statute, La. B.J., 2002, No. 49, pp. 288, 289.
12. Bundy Rh., Note. Federal Securities Regulations: Do They Adequately Serve Their Prescribed Purpose of Protecting Investors from Pyramid Schemes?, Mem. St. U. L. Rev., 1990, No. 21, pp. 123, 125.
13. Pareja S. Sales Gone Wild: Will the FTC's Business Opportunity Rule Put an End to Pyramid Marketing Schemes?, McGeorge L. Rev., 2008, No. 39, pp. 83, 85–87.
14. Note. Pyramid Schemes: Dare to Be Regulated, Geo. L.J., 1973, No. 61, pp. 1257.
15. Liu H. The Behavioral Economics of Multilevel Marketing, Hastings Bus. L. J., 2018, No. 14, pp. 109, 117–118.
16. Wesley K. Dagestaad, Note, Day's Pyramid Ignores Sturdy Severability Foundation, Builds off Granite Rock, J. Disp. Resol., 2014, No. 2, p. 349.
17. What Is Direct Selling?, Direct Selling Ass'n, available at: https://dsa.org/about/direct-selling [https://perma.cc/M7MG-5RL6] (access date: 17.03.2020).
18. Peter J. Vander Nat &William W. Keep, Marketing Fraud: An Approach for Differentiating Multilevel Marketing from Pyramid Schemes, 21 J. Pub. Pol'y&Marketing 139, 140 (2002).
19. Keep W. W., Vander Nat P. J. Multilevel Marketing and Pyramid Schemes in the United States: An Historical Analysis, J. Hist. Res. Marketing, 2014, No. 6, pp. 188, 195.
20. Vincent G. Ella, Comment, Multi-level or Pyramid Sales Systems: Fraud or Free Enterprise, S.D. L. Rev., 1973, No. 8, pp. 358, 361.
21. Ramirez E., Chairwoman, Fed. Trade Comm'n, Keynote Remarks of FTC Chairwoman Ramirez: DSA Business &Policy Conference 5–6 (Oct. 25, 2016), available at: https://www.ftc.gov/system/files/documents/public_statements/993473/ramirez_-_dsa_speech_10-25-16.pdf [https://perma.cc/U752-AQNT].

22. Gastwirth J. L., Bhattacharya P. K. Two Probability Models of Pyramid or Chain Letter Schemes Demonstrating That Their Promotional Claims Are Unreliable, Operations Res., 1984, No. 32, pp. 527, 530.
23. Bosley S., Knorr M. Pyramids, Ponzis and Fraud Prevention: Lessons from a Case Study, J. Fin. Crime, 2018, No. 25, pp. 81, 82.
24. Business Guidance Concerning Multi-level Marketing, Fed. Trade Comm'n, available at: https://ftc.gov/tips-advice/businesscenter/guidance/business-guidance-concerning-multi- level-marketing [https://perma.cc/U9VD-CUUU] (access date: 17.03.2020).
25. Fast Answers: Pyramid Schemes, Sec.&Exchange Commission, 2013, Oct. 9, available at: https://sec.gov/fast-answers/answerspyramidhtm.html [https://perma.cc/7V72-CDH2].
26. Whitford J. P., Note, Pyramid Scheme Regulation: The Evolution of Investment Contracts as a Security Under the Federal Securities Laws, Syracuse L. Rev., 1974, No. 25, pp. 690, 694.
27. Bell L. Pyramid Dream, Balt. Mag., 2018, June, available at: https://www.baltimoremagazine.com/2018/6/12/multi-levelmarketing-companies-evolve-with-21st-century [https://perma.cc/MNQ5-X2BE].
28. Bosley S. A. et al. Decision-Making and Vulnerability in a Pyramid Scheme Fraud, J. Behav.&Experimental Econ., 2019, No. 1, p. 5.
29. Bosley S., McKeage K. K. Multilevel Marketing Diffusion and the Risk of Pyramid Scheme Activity: The Case of Fortune Hi-tech Marketing in Montana, J. Pub. Pol'y&Marketing, 2015, No. 34, pp. 84, 93.
30. Stone R. E., Steiner J. M. The Federal Trade Commission and Pyramid Sales Schemes, Pac. L. J., 1983, No. 15, pp. 879, 892.
31. Peiss K. "Vital Industry" and Women's Ventures: Conceptualizing Gender in Twentieth Century Business History, Bus. Hist. Rev., 1998, No. 218, pp. 235–236.
32. Fairfax L. M. The Thin Line Between Love and Hate: Why Affinity-Based Securities and Investment Fraud Constitutes a Hate Crime, U.C. Davis L. Rev., 2003, No. 36, pp. 1073, 1082.
33. Fairfax L. M. "With Friends Like These…": Toward a More Efficacious Response to Affinity-Based Securities and Investment Fraud, Ga. L. Rev., 2001, No. 36, pp. 63, 72.
34. Tait A. "They Have You in a Cultish Grip": The Women Losing Thousands to Online Beauty Schemes, Guardian, 2019, June 1, available at: https://theguardian.com/fashion/2019/jun/01/online-beauty-schemes-selling-social-media-younique-arbonne [https://perma.cc/EV3H-P2R7].
35. Affinity Fraud: How to Avoid Investment Scams That Target Groups, SEC.&Exchange Commission, 2013, Oct. 9, available at: https://www.sec.gov/investor/pubs/affinity.htm [https://perma.cc/TDR6-MEDC].
36. Investor Alert: Affinity Fraud, Sec.&Exchange Commission, 2014, June 18, available at: https://www.sec.gov/oiea/investoralerts-bulletins/ia_affinityfraud.html [https://perma.cc/4JBM-HSYP].
37. Austin D. E. Comment. "In God We Trust": The Cultural and Social Impact of Affinity Fraud in the African American Church, U. MD. L.J. Race Religion Gender&Class, 2004, No. 4, pp. 365.
38. McSweeney T. Congress Should Crack Down on Predatory 'Pyramid Schemes,' Not Look Away, Hill, 2017, Aug. 3, available at: https://thehill.com/blogs/pundits- blog/finance/345073-congress-should-crack-down-on-predatory-pyramid-schemes-not-look [https://perma.cc/WJL7-68NA].
39. Consumer Fraud in the United States,2011: The Third FTC Survey, Fed. Trade Comm'n., 2013, pp. 18–19, available at: https://www.ftc.gov/sites/default/files/documents/reports/consumer-fraud-united-states-2011-third-ftc-survey/130419fraudsurvey_0.pdf [https://perma.cc/22AR-BE3S].
40. Cohn S. Want to Work at Home?: Take a Lesson from This $3 Billion Pyramid Scheme, CNBC, 2018, June 22, available at: https://www.cnbc.com/2018/06/21/want-to-work-at-home-take-a-lesson-from-this-3-billion-pyramid-scam.html [https://perma.cc/A9JV-LTTT].
41. Direct Selling in the United States: 2018 Industry Overview, Direct Selling Ass'n, available at: https://www.dsa.org/docs/default-source/action-alerts/2018industryoverview- 06032019.pdf [https://perma.cc/TEC7-Q7QW] (access date: 17.03.2020).
42. Nessel D. Consumer Alert: Multi-level Marketing or Illegal Pyramid Scheme?, Mich. Att'y Gen., available at: https://www.michigan.gov/ag/0,4534, 7-164-177337_20942-208400--,00.html [https://perma.cc/PZ34-BFDX] (access date: 17.03.2020).
43. Selling a Work-at-Home or Other Business Opportunity?: Revised Rule May Apply to You, Fed. Trade Commission, 2011, Nov., available at: https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/guidance/selling-work-home-or-other-business-opportunityrevised-rule [https://perma.cc/BZP7-GV7K].
44. Reyes S. Learning from the States: Feds Should Adopt Anti-pyramid Scheme Law, Hill, 2017, Nov. 19, available at: https://thehill.com/blogs/congress-blog/judicial/362235-learning-from-the-states-feds-should-adopt-anti-pyramid-scheme [https://perma.cc/SB97-GJ9Y].
45. Gana A. J., Villacres M. Blue Skies for America in the Securities Industry. . . Except for New York: New York's Martin Act and the Private Right of Action, Fordham J. Corp.&Fin. L., 2014, No. 19, pp. 587, 596.
46. Witiw E. Selling the Right to Sell the Same Right to Sell: Applying the Consumer Fraud Act, the Uniform Securities Law and the Criminal Code to Pyramid Schemes, SETON HALL L. Rev., 1996, No. 26, pp. 1635, 1643–1644.

47. Carter С. L. Consumer Protection in the States: A 50-State Report on Unfair and Deceptive Acts and Practices Statutes. 02. 2009, available at: https://www.nclc.org/images/pdf/udap/report_50_states.pdf [https://perma.cc/R75W-7MC8].
48. Hull F. M. Comment. Pyramid Marketing Plans and Consumer Protection: State and Federal Regulation, J. Pub. L., 1972, No. 21, pp. 445, 454.
49. Rutherford B., Campbell Jr. The Role of Blue Sky Laws After NSMIA and the JOBS Act, Duke L. J., 2016, No. 66, pp. 605, 613–614.
50. Sweeb J. Health Multi-level Marketing: Robbing People of Their Money and Their Health, Annals Health L. Advance Directive, 2018, No. 27, pp. 223, 228.
51. FTC Action Leads Court to Halt Alleged Pyramid Scheme, Fed. Trade Commission, 2013, Jan. 28, available at: https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2013/01/ftc-action-leads-court-halt-alleged-pyramid-scheme [https://perma.cc/XLE8-2576].
52. Stroud M. An Insider Explains Why the FTC Can't Put an End to Pyramid Schemes, Bloomberg, 2015, Feb. 27, available at: http://bloomberg.com/news/articles/2015-02-27/an-insider-explains-why-the-ftc-can-t-put-an-end-to-pyramid-schemes [https://perma.cc/YKS8-LXY8].
53. Farha R. C. Comment, SEC v. Edwards: An Opportunity to Knock on the Viability of the Howey Test as the Gatekeeper of Federal Securities Laws, Okla. City U. L. Rev., 2006, No. 31, pp. 161, 165.
54. Pease G. J., Note. Bluer Skies in Tennessee – the Recent Broadening of the Definition of Investment Contract as a Security and an Argument for a Unified Federal-State Definition of Investment Contract, U. Mem. L. Rev., 2004, No. 35, pp. 109, 111–112.
55. Brown D. K., Barton V. D. Securities Regulation, Mercer L. Rev., 2005, No. 56, pp. 1341, 1352.
56. Reese S. M. Securities Law & MLM – What's the Deal?, Reese Poyfair Richards PLLC, 2018, Sept. 24, available at: https://www.mlmlaw.com/law-library/securities-law-and-mlm-whats-the-deal [https://perma.cc/SG28-X8AE].
57. Monaghan M. K., Note. An Uncommon State of Confusion: The Common Enterprise Element of Investment Contract Analysis, Fordham L. Rev., 1995, No. 63, p. 2135.
58. Globerman K. M., Casenote. The Elusive and Changing Definition of a Security: One Test Fits All, Fla. L. Rev., 1999, No. 51, pp. 271, 290.
59. Branson D. M., Okamoto K. Sh. The Supreme Court's Literalism and the Definition of "Security" in the State Courts, Wash. & Lee L. Rev., 1993, No. 50, pp. 1043, 1050.
60. Hillard S. C., Ricciardelli P. A. Investment Contracts Under the Colorado and Uniform Securities Acts, U. Colo. L. Rev., 1978, No. 49, pp. 391, 406.
61. Jones N. K., Note. Defining an "Investment Contract" for Purposes of Alaska Blue Sky Law: Have the Alaska Courts Stretched Their Test Beyond Meaningful Application?, Alaska L. Rev., 1985, No. 2, pp. 371, 391.
62. Coffey R. J. The Economic Realities of a "Security": Is There a More Meaningful Formula?, Case W. Res. L. Rev., 1967, No. 18, pp. 367, 412.
63. Fried D. M., Note. General Partnership Interests as Securities Under the Federal Securities Laws: Substance over Form, Fordham L. Rev., 1985, No. 54, p. 303.
64. Welle E. A. Freedom of Contract and the Securities Laws: Opting out of Securities Regulation by Private Agreement, Wash. & Lee L. Rev., 1999, No. 56, pp. 519, 534.
65. Hardy R. S., Comment. The New Gold Rush: The Last Frontier of the Securities Laws?, Santa Clara L. Rev., 1989, No. 29, pp. 359, 364–365.
66. Long J. C. An Attempt to Return "Investment Contracts "to the Mainstream of Securities Regulation, Okla. L. Rev., 1971, No. 24, pp. 135, 171.
67. Klein W. The Idaho Securities Act: An Analysis of Idaho Courts' Securities Opinions, Idaho L. Rev., 1992, No. 29, p. 108.
68. Long J. C. State Securities Regulation – an Overview, Okla. L. Rev., 1972, No. 32, pp. 541, 571, 573.
69. Matthews C. Using a Hybrid Securities Test to Tackle the Problem of Pyramid Fraud, Fordham L. Rev., 2020, Vol. 88, No. 52, p. 2045.


Цитирование :

Мэтьюз К. Использование гибридного критерия ценных бумаг для борьбы с финансовыми пирамидами // Актуальные проблемы экономики и права. 2021. Т. 15, № 1. С. 106–134. DOI: http://dx.doi.org/10.21202/1993-047X.15.2021.1.106-134


Тип статьи : Научная статья

Дата поступления статьи :
11.01.2021

Дата принятия в печать :
20.02.2021

Дата онлайн размещения :
25.03.2021